1ste dagen van de reis - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu 1ste dagen van de reis - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu

1ste dagen van de reis

Door: Marietta

Blijf op de hoogte en volg Marietta

18 Oktober 2018 | Peru, Arequipa

Dag 1: de reis van Nederland naar Lima (Peru).
De reis is voorspoedig verlopen. We zijn in totaal (van opstaan thuis naar hotel in Lima) ca. 28 uur onderweg geweest, maar achteraf is de reis toch weer meegevallen.
In Lima nog wat rondgewandeld en toen was het bedtijd. Tijdsverschil: in Peru is het 7 uur vroeger dan in Nederland.

Dag 2: Lima.
Lima ligt direct aan de Stille Oceaan. De huizen verheffen zich trots 100 meter boven de zeespiegel en de steile kust vormt een soort natuurlijk barrière tussen de stad en de Stille Oceaan. Lima heeft 43 districten en ca. 11 miljoen inwoners (Peru totaal 23 miljoen inwoners). Ons hotel staat in de wijk Miraflores. Volgens onze reisleider een van de rijkste wijken in Lima. Het verschil tussen rijk en arm is heel groot in Peru. Om 9 uur “briefing”. Daarna zijn we met z’n allen met een taxi (kosten 25 solles is ca. 6,30 euro) naar het oude historische centrum van Lima gegaan. Het plaza San Martin is mooi opgeknapt en wordt omringd door oude koloniale gebouwen met mooie houten balkons. Bij het presidentieel paleis aan het plaza de Armas vond net met veel vertoon de wisseling van de wacht plaats. Aan dit plein liggen ook de kathedraal en het stadhuis. Na een heerlijke lunch hebben we nog de catacomben onder het San Francisco klooster bekeken. In deze catacomben worden de botten van zo’n 25.000 gestorvenen, keurig op grootte gesorteerd, bewaard.
Met de taxi terug naar Miraflores waar we op de pier gezellig koffie hebben gedronken. In Lima hangt 8 maanden per jaar een zeemist waardoor het lijkt of het altijd miezert. Maar ook goed nieuws: als in Lima de zeemist hangt, dan is het voor de verdere rondreis mooi weer…haha

Dag 3: Naar Ica via Pacaras.
Vandaag een drukke dag. Vertrek om 6 uur, 10 uur met de boot naar de Ballestas eilanden, 16 uur vertrek naar de Ica woestijn voor een 2 uur durende rit door de woestijn met buggy’s die hiervoor speciaal zijn gemaakt.
Op de vele voor de kust gelegen kleine eilandjes leven grote aantallen zeevogels en zeeleeuwen die hier hun jongen grootbrengen. Het betreden van de eilanden is voor toeristen verboden. We zijn hier met een speedboot naar toe geweest. De boottocht ging eerst naar een bijzondere overmaatse tekening, die hier in het door zout vastgebakken woestijnzand werd gegraven: El Candelabro, zo wordt de ca.180 meter hoge en 78 meter brede geoglief vanwege zijn gelijkenis met een driearmige kandelaar genoemd. Maar noch zijn ouderdom noch zijn betekenis zijn tot op heden duidelijk. Na een wilde en natte boottocht verder naar de eilanden. Je raakt niet uitgekeken en je weet niet waar je moet kijken, zoveel verschillende vogels en zeehonden. Ook de pinguïns hebben we weer gezien.
De Ballestas eilanden worden ook wel de kleine Galapagos eilanden genoemd.
Na een heerlijke lunch verder naar het hotel in Ica. Om kwart voor vier vertrek naar de oase Huacachina voor de rit met de buggy’s. De oase wordt omgeven door 100 meter hoge zandduinen.
Het zijn hier de hoogste zandduinen van Zuid Amerika. Met de buggy’s hebben we lekker door de duinen gescheurd. Enkelen van de groep hebben nog een introductiecursus sandboarden gehad.

Dag 4: Van Ica naar Nazca
Vandaag een rustige reisdag. De bus vertrok pas om half 11 naar Nazca. Bij de Nazcalijnen gestopt omdat vanuit een uitkijktoren een tweetal tekeningen zijn te zien: een soort boom met een vertakt wortelstelsel en een vreemd dierenfiguur met twee handen. Morgen gaan we vliegen over de Nazcalijnen. Ons hotel is een oude haciënda iets buiten het dorp met een mooi zwembad en een spugende lama. Verder niet veel te vertellen over deze dag.

Dag 5: Nazca.
Om 9.00 uur zijn we opgehaald voor onze vlucht over de Nazcalijnen. De lijnen en tekeningen zijn in de stenige woestijnbodem aangebracht en zijn hoogst zeldzaam. Ze bedekken een oppervlakte van ca.350 km2 en hebben zo’n enorme omvang dat ze alleen vanuit de lucht herkenbaar zijn. Het vliegtuigje ging iedere keer linksom en dan weer rechtsom om de passagiers (4 in totaal) de tekeningen goed te kunnen laten zien. In het begin was het even zoeken maar na de tweede tekening wist je wel hoe je de rest kon ontdekken en de piloot gaf ook goede aanwijzingen.
’s-Middags hebben de begraafplaats Chauchilla bezocht. Dit is de enige plek in Peru waar de mummies open en bloot in hun oorspronkelijke graven liggen tentoongesteld. De mummies (op 1 na) werden met het gezicht naar het oosten begraven: in het oosten begint de nieuwe dag en komt de zon op. De mensen werden in de foetushouding begraven. Heel indrukwekkend.
Straks gaat het verder met de nachtbus naar Arequipa. Arequipa geldt als een van de mooiste steden: een aangenaam klimaat, prachtige ligging in een vruchtbare oase aan de voet van 3 imposante vulkanen.

Dag 6: met de nachtbus naar Arequipa.
De bus zou om 22.00 uur vertrekken maar het werd uiteindelijk 11.30 uur voordat de bus vertrok. Het is een luxe nachtbus met stoelen die je bijna horizontaal kunt neerklappen. Maar ja…je hebt wel rekening te houden met de mensen die achter je zitten. Maar goed…we hebben enkele uurtjes onze oogjes en snaveltjes toe gehad. Met enige vertraging kwamen we bij het hotel in Arequipa waar de volgende bus al weer stond te wachten voor de ”reality project tour” van ca. 3 uurtjes. Pfff….en dat heet dan vakantie…haha. Deze tour ging eerst naar een “volks” begraafplaats, daarna naar een echte Peruaanse markt, een steengroeve (moet het Peruaanse Petra worden) en tot slot naar een kinderopvang. De man die dit allemaal begeleide, vertelde heel gepassioneerd over het “echte” leven in Peru: de corruptheid, de macho-cultuur, de onderdrukking van de vrouwen, het onderscheid in de rijke-, de midden en de arme klasse, het onderwijs, de invloed van de katholieke kerk in alles, de manier van witwassen van het geld uit de heroïne-teelt, met andere woorden “the reality van Peru”.
Een heel interessante tour. ’s-Middags een beetje rondgewandeld in het centrum van Arequipa, geld gewisseld voor Chili en Bolivia (was een hele tour..maar uiteindelijk toch gelukt tegen een koers die we zelf wilde hebben: hoezo corrupt…). Het centrum van Arequipa wordt gevormd door de fraaie Plaza de Armas, dat aan drie zijden door uniforme gebouwencomplexen met twee verdiepingen tellende arcaden wordt omgeven. Aan de noordkant van het plein staat een hele mooie kathedraal. Lekker koffie gedronken met een groot stuk chocoladecake: smaakte heerlijk. Van de door palmen omzoomde plaza heb je een schitterend uitzicht op de kathedraal en de daarachter gelegen besneeuwde top van de vulkaan Chachani.
Morgen gaan we een tweedaagse tour naar de Colca canyon doen. Deze canyon is een van de diepste kloven van Zuid Amerika. Als ze niet met vakantie zijn gaan we hier de Condor zien.

• 18 Oktober 2018 - 13:14

Mirjam En Pieter:

Hartstikke leuk om alles te lezen, interessant, jullie hebben het druk, maar wel ff op tijd rusten en slapen anders houden jullie het niet vol. Hopelijk zien jullie de condors (als ze niet me vakantie zijn)
    Heel veel groetjes vanuit et zonnige Venray

• 18 Oktober 2018 - 14:34

Wilma De Vries:

Hoi wereldreizigers, wat een prachtige reis. Fijn om jullie verslag te lezen. Zijn we er ook een beetje bij. Groetjes uit Helmond, Wilma en Joep

• 18 Oktober 2018 - 17:13

Ramon:

Pfoe, ik dacht dat vakantie lekker uitrusten en relaxen betekende. Maar in dit geval wordt ik al moe van het lezen van wat jullie allemaal doen. Tja daar zijn jullie natuurlijk ook beter op getraind. Nou geniet er van en wij lezen wel weer hoe het verder verloopt in het volgende verslag. Groetjes uit Someren

• 19 Oktober 2018 - 03:50

Fred En Lenie:

Wat een geweldige reis Mariëtta en Martin. Wat geweldig leuk om te lezen. Zo reizen we ook een beetje met jullie mee. Lekker genieten en Hihi als jullie kunnen effe jullie rust pakken. Maar heel bijzonder om zo,n reis te maken. Groetjes uit Meijel.

• 19 Oktober 2018 - 15:16

Peter En Ans:

He leuk om wat van jullie gehoord te hebben. Zo te lezen is het al een interessante en mooie vakantie.
    Mooi dat het weer meewerkt en ook nog tijd hebben om te genieten van lekker gebak!!!!
    Geniet ervan en zonnige groetjes uit het verre en rustige Meijel.

• 21 Oktober 2018 - 07:50

Henk En Ans:

Hartstikke skon veel plezier nog .
    groeten
    Henken Ans.