Colca Canyon, Arica - Reisverslag uit Arica, Chili van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu Colca Canyon, Arica - Reisverslag uit Arica, Chili van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu

Colca Canyon, Arica

Door: Marietta van Asten

Blijf op de hoogte en volg Marietta

21 Oktober 2018 | Chili, Arica

Dag 7 en 8: van Arequipa naar Colca Canyon en weer terug naar Arequipa.

Buenas tardes, aqui estamos de nuevo…vandaag al vroeg vertrokken richting de Colca Canyon om de condors te zien. Vandaag ook voor de 1ste keer naar de hoogte (hoogste punt 4.910 meter en een overnachting op 3.600 meter). Geen ander dier staat zozeer symbool voor de Andes en Zuid Amerika als de machtige condor. Normale gewicht 10-13 kg, grootte 1,30 meter. Karakteristiek zijn de witte kraag en de zwarte veren. Met een vleugelspanwijdte van 3 meter zijn condors uitstekende vliegers.
Onderweg zijn we in de bus getrakteerd op coca-bladeren. Vijf blaadjes coca nemen, voor de smaak steentje in de bladeren, puntje eraf halen en oprollen als een sigaretje. In je mondje stoppen en wachten tot speeksel vrijkomt en dan … begin je maar met pruimen….schijnt goed te helpen tegen hoogteziekte, aldus de plaatselijke bewoners. De route voert via het Reserva Nacional Salinas-Aguada Blanca waar vele lama’s, alpaca’s en vicuna’s langs de weg te zien zijn. Na een tussenstop in het bergdorpje Chivay (op 3.650 meter), de grootste plaats in het Colcadal, verder naar onze overnachtingsplaats Coporaque. Het eenvoudige hotel ligt op een prachtige locatie, aan de voet van de rook spugende vulkaan Sabancaya. Gelukkig heeft er geen uitbarsting plaatsgevonden… ’s-Avonds in het dorpje nog een feestje bezocht en vroeg naar bed. Morgen weer vroeg dag (half 6 ontbijt) snel op pad want de condors wachten niet.
Na een slapeloze nacht (heeft met de hoogte te maken aldus de reisleider) en een busrit van ca. 1 ½ uur waren we bij het uitzichtpunt voor de condors en ja hoor….ze waren niet met vakantie, we hebben deze machtige dieren gezien.
’s-Avonds heerlijk gegeten bij ZigZag, een van de bekendste en betere restaurants in Arequipa. Gelukkig hadden we slabbertjes gekregen ter bescherming van de kleren. Dit was ook echt nodig, het vlees werd opgediend op een hete lavasteen, dus het spetterde nog behoorlijk…..

Dag 9: Van Arequipa naar Arica (Chili).
Weinig nieuws te melden. Was een lange reisdag. In Chili is het weer twee uur later dan in Peru, dus we hebben nu een paar dagen een tijdsverschil van 5 uur (vroeger dan in Nederland).
Met de bus naar Tacne waar we overgestapt zijn in 4 taxi’s die ons over de grens helpen van Peru naar Chili. Het verliep allemaal vrij vlot, aan het ene loketje uitreisstempel van Peru halen, hoekje om en bij het andere loketje de inreisstempel voor Chili halen (we zijn nog even Nieuw Zeelander geweest…) daarna met alle bagage door de controle en de taxi stond weer klaar om ons naar Arica (Chili) te brengen.
Morgen hebben we een bijkomdag.

Dag 10: Arica (en ’s-avonds met de nachtbus naar San Pedro de Atacama)
Ook vandaag weinig nieuws te melden. Even bijkomen: heerlijk uitgeslapen (tot 8 uur) en na het ontbijt een wandeltocht over de boulevard langs het strand gemaakt.
Na een heerlijke lunch inkopen gedaan voor de nachtbus. Jammer dat op zondag in Arica de meeste winkels gesloten zijn, maar we hebben ons goed vermaakt….
Morgenvroeg zijn we in San Pedro de Atacama. De Atacama woestijn is de droogste woestijn ter wereld. Weersverwachting: zonnig rond de 28 graden en koude nachten. We zullen het avonturen…

Een volgende update laat nu even op zich wachten want de verwachting is dat we de komende 5 dagen slecht bereikbaar zijn…..(2 dagen in de woestijn en daarna 3 dagen over de zoutvlakte van Bolivia).

• 21 Oktober 2018 - 20:26

Fred En Lenie:

Wat een belevenissen weer voor jullie en wat fijn dat jullie de condors hebben gezien.Ook fijn dat je een bijkomdag hebt gehad, dat is ook wel nodig na zulke intensieve dagen. Zijn benieuwd hoe jullie het in de woestijn hebben . En in Bolivia. Fijne reis en tot de volgende update. Groetjes van Fred en mij.

• 22 Oktober 2018 - 05:21

Wilma De Vries:

Hoi globetrotters
    Wat een mooie,maar ik denk ook vermoeiende reis. Wat een indrukken die jullie te verwerken krijgen. Ik ben benieuwd naar de prachtige foto's die jullie ongetwijfeld gemaakt hebben. Groetjes Wilma en Joep.

• 22 Oktober 2018 - 11:52

Mirjam En Pieter:

Gelukkig dat de condors niet op vakantie waren, leveren natuurlijk mooie foto's op zodat wij ook mee kunnen genieten van deze imposante vogels. Mooie safari in de woestijn toegewenst en 's nachts lekker slapen, dicht tegen elkaar liggen.... lekker warm. veel plezier en de groetjes van Pieter en mij. We lezen de volgende keer wel hoe het was :)