Gletsjer Perito Moreno - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu Gletsjer Perito Moreno - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu

Gletsjer Perito Moreno

Door: Marietta

Blijf op de hoogte en volg Marietta

23 Maart 2016 | Argentinië, El Calafate

Onder het genot van een Bacardi Cola schrijf ik dit verslag van vandaag: bezoek aan de gletsjer Perito Moreno.

Enkele gegevens van deze gletsjer zodat jullie een idee krijgen van deze enorme ijsmassa:
• Afstand bergketen waar de gletsjer begint tot aan het ijsfront is 25 tot 40 km
• Het ijsfront is 50 tot 70 meter hoog
• De breedte varieert van 3 tot 5 km

Per dag schuift de voorkant van de gletsjer 1 tot 2 meter op, aan de zijkanten 40 cm. Je kunt tot vlak bij het gletsjerfront komen. Over diverse moderne loopbruggen op diverse hoogtes en met verschillende kijkrichtingen kun je een flink stuk langs de voorkant van de gletsjer lopen en de gletsjer van boven naar beneden en andersom goed bekijken. Je hoort constant het holle gekraak van het ijs en je schrikt regelmatig van het oorverdovend lawaai van afbrekend ijs. Met gigantisch geweld storten ijsmassa’s naar beneden waar ze als ijsbergen wegdrijven naar het Lake Argentino. De uitzichten zijn adembenemend zeker als de zon recht op de gletsjer schijnt. En we hadden een zeer zonnige dag dus we hadden veel geluk. Helderblauwe scheuren zijn zichtbaar in de witte ijsmassa. Het ijsveld ziet eruit als een grillig rotsgebergte met scherpe punten en diepe kloven.
De kunst is uiteraard om een afbrekend stuk ijs op de foto te krijgen. Maar met heel veel geduld lukt het wel.

Al met al: je blijft je ogen uitkijken terwijl je jezelf maar een heel nietig persoontje vindt vergeleken met deze enorme ijsmassa.

Morgen vertrekken we voor 3 dagen naar Chili, naar het Nationale Park Torres del Paine. We hebben daar geen of nauwelijks bereik dus een volgende update laat even op zich wachten.

Groetjes uit El Calafate.

• 23 Maart 2016 - 05:51

Wilma De Vries:

hallo
    Hebben jullie het bericht ontvangen dat er in belgie 2aanslagen zijn geweest? Vliegveld zaventem en de metro in Brussel.
    Gr. W