Mount Fitz Roy massief - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu Mount Fitz Roy massief - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu

Mount Fitz Roy massief

Door: Marietta

Blijf op de hoogte en volg Marietta

21 Maart 2016 | Argentinië, El Calafate

Zaterdag 19 maart:
We hebben nog steeds alles onder controle en we genieten volop. Het is vandaag enigszins bewolkt afgewisseld met zon. Prima wandelweer, niet te warm. Vol goede moed zijn we begonnen aan de “wandeling” naar de Grande gletsjer en gletsjermeer Torre. Om een idee te krijgen 9 km heen en 9 km terug, 400 meter hoogteverschil overbruggen en regelmatig heuveltje op en heuveltje af. We hebben het niet gehaald, wij zijn gekomen tot 5 km heen en 5 km terug. Het goede nieuws is dat het uitzichtpunt kwam na 3,5 km dus dat hebben we 2 x gehad. Vanaf dit punt is het uitzicht op Mount Torre (3.128 meter), Mount Fitz Roy (3.405 meter) en de Grande gletsjer heel mooi. De toppen van de bergen zijn vaak in de wolken gehuld. Al met al was het een mooie wandeling door prachtige natuur en met uitzicht op de gletsjer. Toen we bijna terug waren werden we nog verrast op een roodkopspecht mannetje en vrouwtje (Magelhaenspecht). Dit is volgens de boeken een van de grootste spechtensoorten ter wereld. Na het eten zijn we moe en voldaan in bed gedoken.

Zondag 20 maart:
Ook vandaag bewolkt afgewisseld met zon. We zouden het rustig aan doen, jawel wandelen naar een uitzichtpunt op een andere gletsjer, de gletsjer Piedra Blancas, 4 km heen en 4 km terug, 250 meter hoogteverschil en weer regelmatig heuveltje op en heuveltje af (in totaal 750 meter hoogteverschil overbrugd). Maar ook dit was een prachtige wandeling, iets vermoeiender dan gisteren maar dat is niet zo gek. Wij zijn ook niet meer een van de jongsten. Petje af voor de jeugd die met volle bepakking en nog een rugzak voor op de buik van camping naar camping lopen.
De Mount Torre en de Mount Fitz Roy hebben we nog niet helemaal gezien, de top heeft tot nu toe in de wolken gezeten.

Morgen vertrekken we naar El Calafate. Grootste bezienswaardigheid daar is de Perito Moreno gletsjer. Vorige week was in het nieuws dat er een groot stuk van de gletsjer is afgebroken. Jammer een week te vroeg, dit hadden we graag gezien. Blijkbaar zijn de restanten hiervan nog wel steeds in het water als ijsschotsen te zien. We zijn benieuwd.

Tot zover, groetjes en tot de volgende keer.

• 22 Maart 2016 - 09:46

Wilma De Vries:

Hallo
    Vandaag 22 maart aanslag in zaventem, vliegveld. En bommen in metrostations in brussel.
    Gr. W

• 22 Maart 2016 - 18:01

Raymond En Franca.:

Houd. de moed erin voor ons is het onbegrijpelijk.
    Zware aanlagen in Belgie.
    Groetjes Franca en Raymond.

We hebben gezinsuitbreiding met Gonzalez Spydie enz......
    eentje is er al met de klem en al vandoor gegaan.
    Knap nietwaar.