Torres del Paine - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu Torres del Paine - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marietta van Asten - WaarBenJij.nu

Torres del Paine

Door: Marietta

Blijf op de hoogte en volg Marietta

27 Maart 2016 | Argentinië, El Calafate

Buenos tardes, hier zijn we weer met een update. We zijn weer terug in El Calafate na ons utstapje van drie dagen naar Chili. We hebben nog steeds alles onder controle en zitten op dit moment aan de pelpinda's en een drankje.

Woensdag 23 maart:
Vanuit El Calafate rond half 10 vertrokken op weg naar Chili, Torres del Paine, een rit op 285 km asfalt en ca. 110 km. gravelroad. En ja hoor, we werden weer aangehouden door de politie. Zij kende geen Engels en wij geen Spaans dus de beweging van doorrijden werd heel snel gemaakt door haar. Het is zonnig, de beruchte Patagonische wind is er weer en het is frisjes. Na een rit van ca. 3 uur waren we bij de Argentijnse/Chileense grens. Loketje 1 stempeltje halen in het paspoort, bij loketje 2 stempeltje halen voor de auto verder naar de Chileense grens, loketje 1 stempeltje halen in het paspoort, loketje 2 stempeltje halen voor de auto en bij loketje 3 formulieren invullen en controle van de auto of we geen verse levensmiddelen mee wilden smokkelen want dat mag niet. Alles bij elkaar was het nog vlug gegaan, drie kwartier. We zijn in Chileens Patagonie. Op advies hebben we in Esperanza (120 km voor de grens) de auto vol benzine gedaan want blijkbaar is er vanaf daar geen druppel (tenzij heel duur betaald) benzine meer te krijgen. We zullen op moeten letten dat we ook nog terug kunnen komen anders hebben we een vet probleem. Er hangen donkere regenwolken boven het Nationaal Park Torres del Paine en het ziet er onheilspellend uit. Toch blijkt het achteraf weer mee te vallen, er is een enkel buitje gevallen maar geen regen van betekenis. Torres del Paine dankt zijn naam aan 3 torens (granieten “naalden”) die overal in het park te zien zijn. ’s-Avonds lekker gedineerd in de hosteria waar we 3 nachten zullen zijn.

Donderdag 24 maart:
Torres del Paine, een van de ruigste gebieden ter wereld. Het park bestaat uit bergen, meren, watervallen, gletsjers en rivieren. Het landschap is schitterend (vooral als het zonnetje schijnt). Ook hier hebben de meren een aparte blauwe kleur. Het is een ideaal gebied om te wandelen maar het park kan ook met de auto worden verkend. In 1 dag kun je de gravelroad door het park heen en terug goed rijden. Dat hebben we dan ook gedaan, niet dat we te lui waren om te lopen maar met 2 dagen wandelen hadden we het park nooit helemaal gezien. Het is een stralende zonnige dag. Het meest opvallende van vandaag is de ongekend harde Patagonische wind waarbij je soms zelfs de fotocamera niet recht en stil kunt houden. Het water in de meren werd opgezweept door de wind en veroorzaakte vrij hoge golven, niet te geloven en dat voor meren. Bij een wandeling naar een uitzichtpunt werden we gewoon vooruit, achteruit en zijwaarts geblazen. Ik heb nog geprobeerd op te stijgen maar dat lukte niet…ha ha.

Vrijdag 25 maart:
Het weer ziet er weer goed uit. Iets meer bewolking en een stuk minder wind dan gisteren. Vandaag een boottochtje van 3 uur gedaan over het Lago Grey naar de Grey-gletsjer. Voordat je op de boot kunt stappen moet je eerst drie kwartier lopen met het laatste half uur over een los grof gravelpad. Lago Grey is een (hoe kan het anders) een grijs gletsjermeer maar de gletsjer is allerlei kleuren blauw. Het witte met blauwe ijs is prachtig, je blijft gewoon foto’s maken. Ondertussen drijven er ook nog afgebroken stukken blauw ijs voorbij in allerlei vormen. Mooi, mooi, mooi driemaal want de gletsjer splitst zich in 3 stromen. Deze gletsjer is van hetzelfde ijsveld afkomstig dan de Perito Moreno in Argentinië.

Zaterdag 26 maart:
Vandaag weer terug naar El Calafate. Bij de Chileens/Argentijnse grens weer hetzelfde ritueel. We proberen dit jaar gewoon heel veel stempels in ons paspoort te krijgen want we gaan nog een keer de grens over van Argentinië naar Chili. En je gelooft het niet maar het was weer raak, we werden weer aangehouden door de politie. Hij kende geen Engels en wij geen Spaans dus de beweging van doorrijden werd weer heel snel gemaakt. We hebben eindelijk door hoe we het moeten doen. Verder weinig te melden.

Vanuit El Calafate allemaal een Feliz Pascua toegewenst en tot de volgende keer. We proberen nu ook nog een paar foto's te plaatsen. Weet niet of het lukt maar dat zien jullie wel.

• 27 Maart 2016 - 09:20

Wilma De Vries:

wat een verschil, hier grijs, regenachtig, saai en dan bij jullie zo mooi.en wat hebben jullie een conditie. Prachtige foto van die gletscher op de achtergrond. Hoe is het met zeeziekte? Nergens last van?

Groetjes en een fijne pasen vannwilma en joep

• 27 Maart 2016 - 13:37

Pieter En Mirjam:

Zalig Pasen en lekkere paaseitjes toegewenst vanuit Aarle-Rixtel. De groeten van de Paus.
    Goed dat de politie een beetje op jullie let. heb je op de cruise geen last van. Hopelijk ook niet van zeeziekte. Veel plezier en geniet van de mooie natuur en open ijsvlakten. maak maar weer schitterende foto,s kunnen wij achteraf ook weer genieten. Groetjes Pieter en Miriam.